Studiedag zaterdag 23 maart 2019

Messiaans Jodendom in onze tijd: een appèl aan de Kerk

De opkomst van het Messiaans Jodendom sinds de jaren zestig van de afgelopen eeuw behoort tot de spannendste en meest hoopgevende ontwikkelingen van de laatste zestig jaar. Messiaans Jodendom (Messianic Judaism) staat voor de internationale beweging van Joden die het geloof in Jezus niet in strijd zien met hun Joodse identiteit. Zij houden zich net als andere Joden aan de voorschriften van de Torah, eten dus kosher, houden sabbat en besnijden hun jongetjes op de achtste dag. Ooit begon de vroege kerk zelf als een nieuwe beweging binnen het jodendom van die dagen. Als een beweging van Joden die Jezus als de Messias beleden, als Messiaanse Joden. Maar vanaf de vierde eeuw bleek voor deze Joodse Jezus gelovigen geen plaats meer in de Kerk. Vanaf toen werden Joden alleen nog maar getolereerd wanneer ze volledig afstand deden van hun Joodse identiteit. Als gevolg van deze kerkelijke maatregel waren Messiaanse Joden 1500 jaar lang volledig van het toneel verdwenen. Maar sinds de afgelopen eeuw zijn ze terug van weggeweest. En hun aantal groeit gestaag, vooral in Israël en de Verenigde Staten. Messiaanse Joden laten ook steeds meer van zich horen. De Messiaans Joodse theoloog Mark Kinzer is daar een treffend voorbeeld van. Gelukkig wordt er langzamerhand, al is het nog schoorvoetend, steeds meer door christenen naar hen geluisterd. Het is dan ook zonder meer fascinerend te zien, hoe de beweging waarmee de kerk 2000 jaar geleden begon, in onze tijd opnieuw groeit en bloeit. Het valt moeilijk om hier niet Gods hand in te zien …
Redenen genoeg om een studiedag te wijden aan deze fascinerende en belangrijke ontwikkeling. We hebben dr. Michael Mulder en ds. Daniel Drost beide bereid gevonden aan deze studiedag hun medewerking te verlenen. Dr. Michael Mulder is universitair docent Nieuwe Testament en Judaïca aan de Theologische Universiteit in Apeldoorn. Hij doceert tevens Kerk en Israël aan de CHE in Ede en is directeur van het Centrum voor Israël Studies. Daniël Drost is predikant van de baptistengemeente in Deventer en docent/ onderzoeker aan het Baptisten Seminarium in Amsterdam. Hij is een promotie onderzoek aan het afronden en goed thuis in de theologie van Mark Kinzer. Zijn onderzoek gaat over kerk zijn in deze tijd, n.a.v. John Howard Yoders diaspora ecclesiologie. De inleidende historische lezing zal gegeven worden door Jeroen Bol, voorzitter van de Jules Isaac Stichting.

Het programma

09:45 Ontvangst met koffie
10:15 Opening en welkom
10:30 Messiaans Jodendom vanaf de eerste eeuw tot 1948, lezing door door Jeroen Bol
11:15 Pauze
11:35 Identiteit van Messiaanse Joden in Nederland en Israël, lezing door Michael Mulder
12:20 Mededelingen
12:30 Lunchpauze met soep en broodjes
13:30 De theologische uitdaging van het messiasbelijdend Jodendom, lezing door Daniel Drost
14:15 Eerste ronde workshops
15:00 Pauze met koffie en thee
15:20 Tweede ronde workshops
15:50 Afsluiting studiedag
16:00 Einde studiedag

Kosten en opgave voor deelname aan themadag

Kosten voor deelname aan de themadag bedragen € 30,00 per persoon. Dit is inclusief koffie, thee plus een lunch met soep en broodjes. Het tarief voor studenten en mensen met een uitkering op bijstandsniveau bedraagt € 15,00 per persoon.
Opgave voor deze studiedag kan tot uiterlijk 12 maart. Uw aanmelding is definitief na ontvangst van betaling.

Aanmelden studiedag >

Locatie

De studiedag wordt gehouden in de Poortkerk, Poortjesgoed 1 te Veenendaal. Bij de kerk zijn ongeveer 18 plekken voor gratis parkeren. In sommige aangrenzende straten is het betaald parkeren. Houd de borden daarom goed in de gaten!
Voor wie met de trein reist: uitstappen op station Veenendaal Centrum. U kunt dan kiezen tussen lopen naar de Poortkerk, dat kost u ongeveer tien minuten. Of u neemt bus 85 richting station Ede Wageningen en stapt uit bij bushalte Politiebureau. Daarna is het dan nog drie minuten lopen naar de Poortkerk.

Een routebeschrijving vindt u op www.poortkerk.nl.

Overige informatie

In het middagprogramma wordt er door de drie sprekers twee maal een workshop gegeven. Iedere deelnemer kan dus twee maal een workshop naar keuze bijwonen. De workshops zullen het karakter hebben van een ‘doorpraat sessie’. In de workshops zal dus ruim gelegenheid zijn om met de spreker in gesprek te gaan over het onderwerp van zijn lezing.

Er zal een ruim gesorteerde boekentafel aanwezig zijn.

Aanmelden studiedag >