Een interview met Jeroen Bol maakt veel los

19 maart verscheen in het Reformatorisch Dagblad een twee pagina groot interview met Jeroen Bol, voorzitter van de Jules Isaac Stichting. De kop boven het interview luidde: ‘Op zoek naar een gezonde Israëltheologie’. Het interview bood een mooi platform aan het geluid en de missie van de Jules Isaac Stichting. Aanleiding voor het interview was het het symposium dat gepland stond voor 20 maart ter gelegenheid van het verschijnen van het boek ‘Israël in het hart van de Kerk’. Zoals bekend heeft het symposium met Mark Kinzer dat aan de CHE gehouden zou worden vanwege het coronavirus helaas geen doorgang kunnen vinden. Het interview heeft de nodige aandacht getrokken. Zo verschenen er in de dagen na 19 maart verschillende reacties in het Reformatorisch Dagblad.

28 maart verscheen een opinieartikel geschreven door drs. Piet Guijt, dr. Steven Paas en drs. Klaas van der Ziel. Het was zeer kritisch naar wat Jeroen Bol in het interview te berde had gebracht. De teneur van het artikel was dat in Christus alle profetieën in Christus al vervuld zijn en er dus geen bijzondere vervullingen voor het Joodse volk meer te verwachten zijn. Het volk Israël zou geen bijzondere verbondsstatus meer hebben, het zou sinds Christus in niets meer verschillen van al de andere volken. Ook Mark Kinzer moet het ontgelden, zijn theologie zou volstrekt strijden met Gods Woord. Als reactie op het opinieartikel schrijft Jeroen Bol een ingezonden brief die verschijnt in de krant van 2 april. In de krant van 3 april verschijnt dan een opinieartikel van ds. A. Prosman. De kop boven het artikel luidt: ‘Israël is geen ‘natuurlijk’ volk. Prosman legt de vinger bij diverse zwakheden in het verhaal van Paas, Guijt en van der Ziel. Naast het opinieartikel van Prosman verschijnt in diezelfde krant van 3 april ook een weerwoord van dr. Mart-Jan Paul onder de titel ‘Wie wordt bedoeld met de Knecht des Heren?’. In de lijn met de ‘Israel-christologie’ van Mark Kinzer merkt Paul op dat in Jesaja zowel het volk Israël als de Messias ‘knecht’ worden genoemd. “Dit gebeurt omdat de Messias de vertegenwoordiger van zijn volk is” aldus Paas. In de krant van 7 april verschijnt dan ook nog een kritische reactie op Paas, Guijt en van der Ziel door ds. F.A.J. Heikoop, voorzitter van het bestuur van Christenen voor Israël en ds. C.G. Kant, directeur van Christians for Israel International. Boven hun artikel staat de kop ‘Vervullingstheologie doet Joodse volk recht’. Al met al heeft het interview met Jeroen Bol dat 19 maart verscheen heel wat tongen losgemaakt. En is opnieuw de aandacht gevestigd op de noodzaak om te blijven pleiten voor een gezonde Israëltheologie.

Wij danken de redactie van het Reformatorisch Dagblad voor de toestemming die zij ons gaf om het interview en de verschillende reacties erop op onze website te plaatsen.