Theologisch Symposium met dr. Mark S. Kinzer op 17 januari 2025

Met medewerking van dr. Henk Bakker, dr. Arnold Huijgen en dr. Arco den Heijer

Vrijdag 17 januari 2025 houdt de Jules Isaac Stichting in de Christelijke Hogeschool Ede een  symposium met de Amerikaanse messiaans-joodse theoloog dr. Mark S. Kinzer. Het thema van het symposium is ‘Postmissionary Messianic Judaism: Een noodzakelijk scharnier voor een bilaterale ecclesiologie in verbondenheid met Israël’. Mark Kinzer zal de hoofdlezing verzorgen. Mark Kinzer  ziet Postmissionary Messianic Judaism als een onmisbare verbindende schakel tussen het volk Israël en de Kerk. Drie Nederlandse theologen zullen op Kinzers lezing reageren en met hem in gesprek gaan: professor dr. Arnold Huijgen, PThU Amsterdam, professor dr. Henk A. Bakker, VU Amsterdam en dr. Arco den Heijer, universitair docent aan de Theologische Universiteit Utrecht. Er zal ruim gelegenheid zijn om vragen te stellen aan Mark Kinzer en de drie respondenten. De lezing en de bijdragen van de Nederlandse theologen worden alle in het Engels gegeven zonder vertaling.

Dr. Henk Bakker zal in zijn bijdrage tevens aandacht besteden aan de betekenis en het belang van het unieke driedaagse symposium dat juli 2022 gehouden werd aan de Universiteit van Wenen. In Wenen gingen messiaans-joodse en christelijke theologen diepgaand met elkaar in theologische dialoog. Een unicum, zoiets was nog nooit eerder gebeurd. Afgelopen jaar verscheen een prachtige Duitstalige bundel met al de lezingen die in Wenen werden gegeven. De Engelstalige versie van deze bundel komt naar verwachting in de loop van dit jaar beschikbaar. Daar wordt echt naar uit gezien.

Het is in 2025 precies twintig jaar geleden dat het baanbrekende boek ‘Postmissionary Messianic Judaism’ van Mark Kinzer verscheen. De veelzeggende ondertitel luidt ‘Redefining Christian Engagement with the Jewish People’. Sinds 2005 verschenen nog vier boeken van zijn hand die elk als een vervolg kunnen worden gezien op zijn boek uit 2005. Fundamenteel en grondig opnieuw doordenken van de relatie tussen het christendom en het Joodse volk, het loopt als een rode draad door al zijn zes boeken. Indrukwekkend is telkens weer de zorgvuldige theologische onderbouwing. Mark Kinzer staat een christendom voor ogen dat het vervangingsdenken volledig achter zich weet te laten. Een christendom dat niets afdoet van het blijvende belang van Gods verbond met het Joodse volk. De niet aflatende doordenking van dit alles is het levenswerk geworden van Mark Kinzer. Hij is een van de belangrijkste messiaans-joodse theologen van onze tijd. Het is fascinerend om te zien hoe de relatie van Jezus, Israël, Kerk en Evangelie eruit gaat zien door de ogen van deze bijzondere theoloog die tegelijk voluit Jood als voluit Jezus-gelovige is.

Aanmelden Symposium 17 januari 2025

Het programma van vrijdag 17 januari 2025

09.30 Inloop met koffie en thee
10.00 Welkom en opening
10.15 Postmissionary Messianic Judaism: Necessary Hinge for Bilateral Ecclesiology in Solidarity with Israel,, lezing door dr. Mark Kinzer
11.05 Respons door dr. Arco den Heijer
11.25 Pauze met koffie en thee
11.45 Respons door dr. Henk Bakker op lezing van dr. Mark Kinzer en reflectie op het unieke symposium dat in juli 2022 in Wenen werd gehouden
12.15 Vragen vanuit de zaal
12.30 Goed verzorgde lunch met huisgemaakte soep
13.30 Respons op de lezing van dr. Mark Kinzer door dr. Arnold Huijgen
13.50 Respons van dr. Mark Kinzer en forumdiscussie met Mark Kinzer en de drie respondenten
14.40 Vragen vanuit de zaal
15.20 Afsluiting symposium
15.30 Gelegenheid om met elkaar na te praten met een bescheiden hapje en drankje

Voertaal tijdens het programma gedurende de hele dag is Engels. Er zal geen simultane vertaling zijn. Vragen kunnen eventueel wel in het Nederlands gesteld worden. Die worden dan voor Mark Kinzer naar het Engels vertaald.

Kosten en opgave voor deelname aan het symposium

Deelname aan het symposium kost € 45,00 per persoon. Dit is inclusief koffie/thee en een lunch. Het tarief voor studenten en mensen met een uitkering op bijstandsniveau bedraagt € 25,00 per persoon. Binnen de week na aanmelding ontvangt u een factuur en een persoonlijk betaalverzoek/factuurnummer. Deelname aan het symposium is definitief wanneer we uw betaling ontvangen hebben.

Aanmelden Symposium 17 januari 2025

Locatie

Het symposium zal worden gehouden in de Ligthartzaal van de Christelijke Hogeschool te Ede (CHE), Oude Kerkweg 100 te Ede. Informatie over de bereikbaarheid met OV of auto en over parkeren vindt u op: www.che.nl/contact